Sytuacja na rynku logistyki produktów świeżych jest niezwykle dynamiczna. Zniesienie obostrzeń sprzyja wizytom w restauracjach, co wpływa na większe zamówienia u operatora logistyczne. Jak aktualnie wygląda to z perspektywy QSL Polska?

Agnieszka Sałek, dyrektor handlowa QSL Polska: Na zniesienie obostrzeń czekała cała branża gastronomiczna, a także wszystkie z nią powiązane, w tym logistyka żywności. Ograniczenia związanie z pandemią mocno wpłynęły na funkcjonowanie restauracji, więc teraz z radością możemy powiedzieć, że ten etap już za nami i biznes działa znów na pełnych obrotach. Przyglądamy się aktualnym zmianom na rynku oraz zapotrzebowaniu naszych klientów i dostosowujemy do nich nasza ofertę i zasoby. Obecnie możemy powiedzieć, że wróciliśmy do skali operacji sprzed pandemii.

Nie bez znaczenia są również rosnące temperatury, które wymagają precyzyjnego przeprowadzania operacji.

AS: Tak. W cieplejszej części roku, gdy dominują wyższe temperatury oraz większa wilgotność powietrza, kluczowe jest intensywniejsze wdrożenie procesów, które są mniej istotne jesienią czy zimą. Mowa tutaj przede wszystkim o szkoleniach przypominających dla kierowców, jak zachować niską temperaturę w autach. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu mamy te procedury doskonale dopracowane, dzięki czemu możemy zagwarantować najwyższy standard usług i ich bezpieczeństwa. Przed rozpoczęciem sezonu przeprowadziliśmy także przegląd kluczowych sprzętów, jak na przykład agregaty, aby uniknąć przykrych niespodzianek.

Na rynek logistyczny wpływ ma również wojna za naszą wschodnią granicą. Czy odbija się ona znacząco na działaniach QSL Polska? 

AS: QSL Polska realizuje dostawy jedynie na terenie naszego kraju, pod tym kątem nie odczuwamy więc żadnych negatywnych skutków wojny w Ukrainie. Przeprowadziliśmy natomiast szczegółową analizę związaną z trasami i zapasami, aby zagwarantować naszym klientom terminowe dostarczenie wszystkich potrzebnych produktów. Aktualnie prowadzimy standardowe działania, jednocześnie obserwując sytuację, aby w razie konieczności móc bezzwłocznie zareagować na ewentualne trudności.

W obliczu tak dramatycznej sytuacji zdecydowaliśmy się też na przekazanie pomocy. Obejmowała ona zarówno przekazanie wsparcia finansowego organizacjom pomocowym, jak również udostępnienie naszej przestrzeni magazynowej i pojazdów do transportu pomocy humanitarnej dla uchodźców wojennych w Polsce. Nasze działania to kropla w oceanie potrzeb, mamy jednak nadzieję, że dzięki nim udało się poprawić choć trochę los poszkodowanych osób.

Jakie działania podjęło QSL Polska w kontekście wszystkich powyższych tematów, aby zabezpieczyć ciągłość operacji?

AS: Kluczowa jest obserwacja rynku i analiza obecnych działań pod kątem wszystkich wymienionych wcześniej czynników. Stały kontakt z naszymi klientami i kontrahentami, strategiczne rozplanowanie dostaw i stanów magazynowych oraz dobrze przeszkolony zespół pozwalają nam na poczucie stabilności i kontroli nad całym zakresem naszych usług. Staramy się być przygotowani na każdy możliwy scenariusz, aby zapewnić usługi najwyższej jakości bez względu na okoliczności.

Tegoroczna wiosna to czas wielu zmian – komentarz ekspertki QSL Polska – PDF do pobrania