Jak podsumowałaby Pani ten rok z perspektywy lidera na rynku logistyki żywności w Polsce?

Agnieszka Sałek, dyrektor handlowa Quick Service Logistics Polska (w skrócie: QSL Polska): 2021 był bardzo niejednorodny. Zdecydowana większość pierwszej połowy roku to okres przedłużającego się lockdownu, w którym restauracje mogły oferować swoje produkty jedynie na wynos. Wpłynęło to na rynek logistyki żywności – zamówienia różniły się zakresem i częstotliwością od tych składanych w czasie standardowej działalności. Sytuacja zmieniła się od połowy maja, kiedy konsumenci znowu mogli odwiedzać swoje ulubione lokale, z czego chętnie korzystali. Od tego momentu możemy mówić o powrocie do względnej „normalności” – po miesiącach spowolnienia biznes wrócił na stare tory. Okres wakacyjny był z kolei bardzo udany, Polacy odwiedzali restauracje i kawiarnie równie chętnie, co w okresie przed pandemią. Jesień przyniosła z kolei wzrost zakażeń i informacje o nowych mutacjach koronawirusa. Obecnie uważnie obserwujemy sytuację i staramy się przygotować na każdą ewentualność.

Ważnym momentem było dla nas także ogłoszenie przez Grupę Meyer QSL, do której należy QSL Polska, strategii społeczno-środowiskowej QSER. Naszym celem, obok dostarczania klientom wiodących rozwiązań logistycznych i najwyższej jakości produktów, jest także niwelowanie negatywnego wpływu biznesu na klimat i środowisko, a także pomoc osobom w potrzebie. Wiosną tego roku wsparliśmy organizację Banki Żywności, teraz planujemy działania związane z ekologią, które chcemy zrealizować na początku 2022 – szkolenie dla pracowników oraz wsparcie organizacji zajmującej się nasadzeniami lasów.

Podsumowując, 2021 był rokiem wielu wyzwań. Zmiany w funkcjonowaniu lokali wpłynęły na ich zapotrzebowanie i zamówienia składane u operatora logistycznego. Jednak dzięki wspólnej, zgranej pracy oraz poświęceniu całego zespołu, a także długoletniemu doświadczeniu udało nam się sprawnie dostosować naszą ofertę do zmieniających się wymogów rynku.

Co było największym wyzwaniem? Jak firma sobie z nim poradziła?

AS: Największym wyzwaniem był przedłużający się okres lockdownu oraz niespotykana wcześniej dynamika zmian na rynku. Pierwsza połowa roku upłynęła pod znakiem ograniczeń w działalności lokali, co wpłynęło bezpośrednio na nasze działania. W tym trudnym okresie staraliśmy się być jak największym wsparciem dla naszych klientów i elastycznie dopasowywaliśmy ofertę do ich potrzeb. Przez cały ten czas, dzięki profesjonalizmowi i determinacji naszego zespołu i klientów, udało nam się utrzymać ciągłość naszych działań, zachowując najwyższą jakość usług. Od maja sytuacja się poprawiła, a składane zamówienia był większe i częstsze, co również wymagało od naszego zespołu sprawnej koordynacji i bieżącego reagowania na potrzeby rynku. Z zadowoleniem mogę powiedzieć, że sprostaliśmy obu tym wyzwaniom, a wszyscy pracownicy doskonale wywiązali się ze swoich zadań.

Przez cały rok naszym priorytetem było również zapewnienie bezpieczeństwa osobom zatrudnionym w QSL Polska. Wdrożenie specjalnych procedur i reżim sanitarny pozwoliły nam na zachowanie przez cały rok ciągłości operacji, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich warunków pracy.

Jakie plany na 2022 ma QSL Polska?

AS: Najważniejsze jest dla nas utrzymanie najwyższego poziomu wszystkich świadczonych usług. Chcemy skupić się na rozwoju biznesowym naszej firmy, stałym doskonaleniu procedur oraz zapewnieniu pracownikom jak najlepszych warunków pracy. Będziemy też angażować się w działania ekologiczne i społeczne, zgodnie z naszą strategią QSER, którą zaczęliśmy wdrażać w maju tego roku. Na początku przyszłego roku poinformujemy o kolejnych planach z nią związanych.

Czego powinniśmy życzyć sobie i branży w 2022?

AS: Przede wszystkim uspokojenia sytuacji na rynku oraz oczywiście dużo zdrowia dla naszych współpracowników, naszych bliskich i nas samych. W tym miejscu chciałabym życzyć wszystkim właśnie zdrowia, sukcesów i spokoju w nadchodzącym świątecznym czasie, a także w nowym roku.

Podsumowanie roku 2021 z perspektywy logistyka żywności – komentarz eksperta QSL Polska – pdf do pobrania