Okres wakacji to czas urlopów, a tym samym wzmożonego ruchu na drogach i w miejscowościach turystycznych, a także mniejszej dostępności pracowników. Dla firm działających w branży logistyki produktów świeżych to okres, gdy zmienia się struktura zamówień, co wymaga dostosowania się do nowych warunków. O sytuacji na rynku w okresie letnim, widzianej z perspektywy logistyka, mówi ekspertka Quick Service Logistics Polska.
Jak ocenia Pani sytuację na rynku tego lata?
Agnieszka Sałek, Dyrektor handlowa QSL Polska: Każdego lata obserwujemy na rynku gastronomicznym podobne zjawiska, mają one jednak różne nasilenie. Wszystko zależy od sytuacji makroekonomicznej, ogólnych nastrojów społecznych, letnich trendów i pogody. Jako stały element obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie na napoje chłodzące oraz mieszanki lodowe.
Czy zauważają Państwo jakieś aspekty charakterystyczne dla logistyki produktów świeżych?
AS: Z perspektywy logistyka żywności ważna jest zmiana w organizacji zamówień. Wakacje to moment, gdy zwiększają się te z lokali położonych przy głównych trasach i drogach dojazdowych
oraz w turystycznych miejscowościach, w okolicach nadmorskich oraz w górach. Podobnie dzieje się również podczas długich weekendów.
Czy wysokie temperatury wymuszają na firmie zmiany w działaniach lub zabezpieczeniach?
AS: Najważniejszą kwestią jest zapewnienie bezpieczeństwa produktów. Podczas fal upałów,
jak ta z połowy sierpnia tego roku, konieczne jest szczególne skupienie się na odpowiednich procedurach związanych z zamówieniami oraz pełnym wykorzystaniem agregatów, które utrzymują odpowiednią temperaturę podczas magazynowania i transportów. W naszych pojazdach stosujemy również dodatkowe osłony, które spowalniają napływ ciepłego powietrza do wnętrza naczepy. Nasze magazyny oraz samochody wyposażone są w czujniki, które na bieżąco kontrolują temperatury
i informują o ewentualnych anomaliach. Nieoceniony jest również nasz doświadczony zespół, który zna procesy i dostosowuje działania do aktualnych warunków.
A jakie wyzwania stawiają miesiące letnie przed firmą logistyczną?
AS: Jak w większości branż, okres letni to moment, gdy pracownicy planują wyjazdy. Wiąże się to z koniecznością skrupulatnego rozplanowania zadań , bez uszczerbku dla działalności firmy . Ważna jest współpraca pomiędzy wszystkimi działami, a także doświadczenie w organizacji z wcześniejszych lat.
Możemy zatem powiedzieć, że lato to gorący czas dla branży logistycznej?
AS: Tak, ale nie tylko lato to dla nas gorący czas. W branży logistycznej intensywne działania trwają cały rok. Nie mamy okresów przestoju, cały czas działamy na pełnych obrotach.
Wakacje okiem logistyka – podsumowanie letniego sezonu w branży – PDF do pobrania